Zdjęcia, a marka osobista

Media społecznościowe to nie tylko miejsce kontaktów na płaszczyźnie koleżeńskiej. W social mediach można bowiem także budować tzw. markę osobistą oraz budować karierę zawodową. W tym przypadku duże znaczenie ma to, jaką fotografię zaprezentuje się na swoim profilu.

Jakie znaczenie ma fotografia biznesowa?

Fotografia biznesowa to po prostu zdjęcie w formie portretu, przedstawiające konkretną osobę. Szczególnie często wykonują ją ludzie piastujący stanowiska specjalistyczne i chcący kreować się na ekspertów w danej dziedzinie.

Tego typu fotografie zwykle umieszcza się na portalach społecznościowych dedykowanych specjalistom, takich jak LinkedIn, czy Goldenline. Coraz częściej fotografie biznesowe pojawiają się na stronach internetowych firm. Od lat takie zdjęcia wykonuje się także w celu ich umieszczenia w CV.

Dlaczego fotografia biznesowa jest tak popularna?

Podobna nie szata zdobi człowieka. Najlepsze zdjęcie także nie sprawia, że dana osoba staje się ekspertem w jakiejkolwiek dziedzinie. W obecnych czasach działania marketingowe dotyczą już jednak nie tylko firm, ale także samych pracowników.

Dobre zdjęcie biznesowe pozwala wyróżnić się z tłumu i działa jak reklama. Ludzie, którzy dbają o swoją markę osobistą, między innymi właśnie przez wykorzystywanie fotografii biznesowych, często twierdzą, że pomogło to im nawiązać nowe kontakty i rozwinąć swoją karierę.

Jak wykonuje się fotografie biznesowe?

W pewnym stopniu fotografie biznesowe przypominają te, które wykonuje się do dokumentów tożsamości. Jednocześnie jednak stosuje się kilka technik, sprawiających, że dana osoba na zdjęciu prezentuje się jako życzliwa, profesjonalna i godna zaufania.

Na ogół zaleca się, aby przy pozowaniu do fotografii biznesowej szeroko się uśmiechnąć. To sprawdza się szczególnie, gdy dana osoba pracuje na stanowiskach związanych z obsługą klienta. Ludzi uśmiechniętych postrzega się bowiem jako bardziej rzetelnych i ugodowych. W standardowych przypadkach wzrok jest skierowany w stronę obiektywu, ponieważ przyciąga to uwagę.

Najważniejsza w fotografii biznesowej jest jednak mowa ciała. Gesty, mimika, a w szczególności odpowiednie ułożenie rąk są kluczem do uzyskania przekonującego zdjęcia. W tym przypadku dużo zależy od osobowości i stanowiska danej osoby. Profesjonalni fotografowie doradzają więc, jaką pozę ciała powinna przyjąć dana osoba, aby prezentowała się najkorzystniej.

Dylemat dotyczy doboru tła. Do niedawna w fotografiach biznesowych pozowało się na jednolitym jasnym tle. Nadmiar zdjęć tego typu sprawił jednak, że coraz więcej ludzi chcąc się wyróżnić, fotografii dokonuje w innych miejscach niż studio fotograficzne. Zdjęcie biznesowe można wykonać np. w plenerze, czy też po prostu w miejscu pracy.