Wszyscy słyszeli przysłowie „Reklama jest dźwignią handlu”. Co zaś można określić mianem dźwigni reklamy? Często okazuje się, że dobrą fotografię. W końcu dobre zdjęcie potrafi wyrazić więcej niż tysiąc słów. Nic więc dziwnego, że sztuka fotografii ma tak wielkie znaczenie dla marketingowców.
Jaką rolę pełni zdjęcie w reklamie?
Fotografia wraz z przekazem słownym to dwie najważniejsze składowe każdego baneru reklamowego. Razem mają stanowić spójny przekaz, który ma wywołać u odbiorcy chęć do wykonania konkretnych działań. Zwykle jest to po prostu dokonanie zakupu.
Zdjęcia w reklamie zwykle pełnią następujące funkcje:
- Przyciągają uwagę – stąd w wielu plakatach reklamowych często można zobaczyć zdjęcia uśmiechniętych i dobrze wyglądających modeli lub modelek. Innym razem na fotografii występuje znana postać np. gwiazda muzyki lub sportu.
- Prezentują reklamowany produkt w korzystnym świetle – przygotowania do wykonania zdjęcia produktu mającego znaleźć się w reklamie często trwają godziny. Wszystko po to, by fotografowany produkt prezentował się jak najlepiej.
- Oddziaływać na emocję i podświadomość – współczesne reklamy dość rzadko odwołują się do ściśle racjonalnych argumentów. Dużo lepsze efekty przynoszą banery reklamowe działające na emocję oraz podświadomość.
- Pobudzać wyobraźnie – fotografia ma wzbudzać ciekawość oraz zapadać w pamięć odbiorcy.
- Wzbudzać pozytywne skojarzenia – zdjęcie w reklamie powinno być estetyczne. Dzięki temu zwiększa się szansę na nakłonienie odbiorcy do konkretnych działań.
Jak duże znaczenie ma zdjęcie w reklamie?
Banery internetowe, reklamy w gazetach, bilbordy – wszędzie zdjęcie pełni dominującą rolę. Na reklamie pojawia się jednak zaledwie kilka słów, a fotografia zajmuje niemal całą powierzchnię ogłoszenia reklamowego. Obraz jest więc kluczowy dla efektywności kampanii reklamowych.
Jak przygotowuje się produkty do zdjęć reklamowych?
Fotograf przygotowujący się do wykonania zdjęć produktu zwraca uwagę na wszystkie detale. W tym przypadku wykorzystuje się najlepsze aparaty fotograficzne, które wykonują zdjęcia w możliwie najwyższej rozdzielczości.
Bardzo dużą uwagę przykłada się też do oświetlenia. Zazwyczaj pożądane jest to, aby zdjęcie było wykonane przy naturalnym, ale też rozproszonym świetle o niewielkiej intensywności. Wtedy to fotografowany produkt jest jasny i równomiernie oświetlony. Równie ważne jest zadbanie o właściwe tło. Przede wszystkim kolor tła powinien się odróżniać od barwy fotografowanego produktu.
Zdjęcia produktów muszą też być wyraźne i ostre. Z tego powodu zazwyczaj aparat fotograficzny umieszcza się na statywie.
Na czym polega obróbka zdjęć produktowych?
Po wykonaniu serii zdjęć danego produktu wybiera się najlepszą fotografię. Następnie przychodzi czas na jej retusz. W tym przypadku także uwagę zwraca się na absolutnie każdy szczegół, a specjaliści ds. obróbki zdjęć spędzają na tym wiele godzin.