Jak zostać zawodowym fotografem?

Wykonywanie zdjęć to dla wielu ludzi źródło doskonałej rozrywki. Niektórym fotografia dostarcza jednak nie tylko wspaniałej rozrywki, ale także gratyfikacje finansowe. W jaki jednak sposób zostać profesjonalnym fotografem i łączyć pasję z działalnością zawodową?

Kiedy i jak zacząć własny fotograficzny biznes?

Otworzenie własnej działalności gospodarczej to zawsze spore wyzwanie. Zanim więc otworzy się własny fotograficzny biznes, to warto mieć już jakieś doświadczenia z wykonywaniem zdjęć. Jeśli fotografia to pasja od wielu lat i ma się już zawodowe doświadczenie w tej branży, to warto pomyśleć o rozpoczęciu własnej działalności.

Biznes fotograficzny wymaga relatywnie niedużych nakładów inwestycyjnych. Dość dużo zależy tu jednak od przyjętego modelu biznesowego i tego, w jakim segmencie chce się wyspecjalizować. Konieczne okazuje się posiadanie sprzętu fotograficznego, a często także wynajęcie przestrzeni biurowej.

Trzeba też mieć świadomość, że zwykle początki bywają niełatwe. Dość często pierwsze miesiące działalności fotograficznej bywają nierentowne. Z czasem jednak przychody i dochody zaczynają rosnąć i wielu profesjonalnych fotografów osiąga wysokie zarobki.

Jak przygotować ofertę i reklamę?

Na początkowym etapie prowadzenia biznesu trzeba określić cennik swoich usług. Wysokość cen powinna być konkurencyjna w odniesieniu do innych fotografów działających w okolicy. Niektórzy fotografowie z początku oferują bardzo niskie ceny lub nawet usługi za darmo. Specjaliści od przedsiębiorczości uważają to jednak za kiepskie rozwiązanie. W ten sposób szybko można bowiem wpaść w finansowe problemy. W dodatku nie ma pewności, czy nowi klienci pojawiają się wtedy, gdy finalnie podwyższy się ceny.

Zaleca się więc, aby od początku proponować racjonalny poziom cen usług, a przy tym rozreklamować swój biznes. Współcześnie fotografowie coraz rzadziej decydują się na tradycyjne formy reklamy. Skuteczniejsze okazują się bowiem działania marketingowe w Internecie.

Jak zareklamować swój biznes w sieci?

Założenie własnej strony internetowej to podstawa dla fotografa, chcącego zaistnieć w sieci. Wbrew pozorom nie musi to wiązać się z dużymi kosztami. Wystarczy skorzystać z kreatora tworzenia strony i jednego z darmowych szablonów. Koszty mogą wiązać się jedynie z wykupieniem domeny oraz hostingu. Na szczęście w skali roku wymaga to inwestycji na poziomie kilkudziesięciu lub kilkuset złotych. Strona powinna zawierać najlepsze zdjęcia wykonane przez danego fotografa oraz określać zakres usług przez niego świadczonych.

Większe nakłady mogą się jednak wiązać z rozreklamowaniem swojego biznesu i strony internetowej. Część działań można tu wykonać samemu, np. przez prowadzenie profili firmowych na Facebooku, czy Instagramie. Kwestie związane z pozycjonowaniem strony, czy reklamami PPC na ogół trzeba już jednak zlecić specjalistom.

Jak zwiększyć szansę na powodzenie biznesu?

Środki na otworzenie działalności fotograficznej można uzyskać na kilka sposobów. Jednym z najkorzystniejszych są dotacje. W niektórych przypadkach można je uzyskać np. ze środków unijnych, czy też w lokalnym Urzędzie Pracy.

Warto też przygotować biznesplan. Wbrew pozorom nie jest to zbędna formalność, lecz dokument, który pozwala określić prawidłową strategię rozwoju swego zdjęciowego interesu.